Bakwagens en Trailers
Stap 1: Voorbehandelen
Het te spuiten oppervlak moet worden voorbereid door het mechanisch schuren van de toplaag van de, meestal houten, vloer. Dit doen we om de vloer schoon te maken en op te ruwen. Daarna zal de laadruimte stofvrij worden gemaakt.
Stap 2: Inpakken en afplakken
Het voertuig wordt zorgvuldig ingepakt om beschadiging aan de lak te voorkomen en om te zorgen dat er geen coating komt waar het niet hoort (overspray). Eventueel wordt er ook afgeplakt. Dit wordt dan gedaan om de hoogte te bepalen tot waar de coating moet komen indien er een deel van de wanden meegecoat moet worden. Er wordt dan naast tape ook zorgvuldig een speciale snijdraad aangebracht op de lijn tot waar de coating moet komen zodat we aan het einde van de rit door de 2 a 3 mm dikke laag coating kunnen snijden.
Stap 3: Afkitten
Rondom de laadvloer zullen we alle naden en hoeken afkitten en afstrijken om een waterdichte laag te creëren. Mocht er een schoprand worden meegecoat zorgt het kitwerk voor een naadloze overgang van vloer naar wand.
Stap 4: Primer aanbrengen
Ansich heeft polyurea een goede hechting op blank berken, waar we normaliter de vloer mee betimmeren, maar het moet niet goed zijn, het moet ultiem zijn! Daarom rollen we de vloer in met een speciale epoxy laag die speciaal gemaakt is voor Turbo Liner®. Een extra reden waarom we deze laag aanbrengen is om de ondergrond dicht te zetten zodat eventuele gasbelletjes in de coating kunnen worden voorkomen. Na een nachtje drogen van deze grondlaag heb je een ondergrond waar niets aan kan tippen.Stap 5: Coaten
Nadat de primer een nachtje heeft gedroogd kan er overgegaan worden tot het spuiten van de laadruimte. Dit gebeurt met een tweecomponenten hogedrukmachine en een airless pistool. De twee afzonderlijke componenten worden eerst voorverwarmd en daarna via een verwarmd slangenpakket naar een airless pistool gebracht waar ze vervolgens onder hele hoge druk (135 bar) in elkaar geperst worden wanneer de trekker wordt overgehaald. Hierdoor ontstaat direct een reactie waar de kunststof coating binnen enkele seconden uit ontstaat! Het materiaal is na 2 á 3 seconden al hard dus moet er secuur worden gespoten. Eerst de hoeken en daarna baan na baan, laag na laag.
Lees verderStap 6: Afnevelen
Als de vloer uiteindelijk bedekt is met ongeveer 3 mm coating (of 5 mm om een
PIEK
-keur te behalen) is het tijd voor een kleine inspectie. Indien er oneffenheden voorkomen wordt er tussentijds even geschuurd.
Maar dan is het tijd om af te nevelen. Dit gebeurt door met een nevelspray zorgvuldig coatingspetters aan te brengen. Dit doen we met een speciale slag van het pistool waardoor de nevel overal komt en evenredig wordt verdeeld. Hierdoor ontstaat de kenmerkende robuuste Turbo Liner® look die de ruimte mooi laat ogen en het oppervlak antislip maakt.
Stap 7: Uitpakken
Nadat de coating is aangebracht wordt het snijdraad overal met beleid door de coating gehaald. Daarna wordt alles nagelopen en in het geval van kleine oneffenheden kan er wat worden bijgewerkt. Uiteindelijk wordt het geheel netjes schoongemaakt en kan de rest van het voertuig worden uitgepakt. Tijd om hem uit de spuitcabine te rijden.
Stap 8: Gebruik van maken!
De laadvloer is nu voor jaren beschermd tegen roest en slijtage, is voorzien van antislip, kan goed en makkelijk worden schoongehouden en het ziet er perfect uit. Kortom; je hebt nu een officiële, custom made, one of a kind, laadvloer van Turbo Liner®! Daar mag mee gereden en gewerkt worden; een auto leven lang!