Open Laadbakken
Stap 1: Gritstralen
Om een goede hechting te garanderen rijden we de wagens met open laadbakken eerst even onze straalcabine in. Zowel nieuwe wagens die nog puntgaaf zijn als oudere wagens die al vol met roest zitten zullen we voorbehandelen door grondig de stalen bodemplaat te stralen.
Stap 2: Voorbehandelen
Rondom de laadvloer kitten we de randen altijd even af om waterdichte afwerking te waarborgen. Mocht het hoofdbord worden meegecoat zorgt het kitwerk tevens voor een naadloze overgang van horizontaal naar verticaal. In het geval van naden over de breedte van de bak zullen we ook die voorzien van een lijntje kit.
Stap 3: Primer aanbrengen
Ansich heeft polyurea een goede hechting op gestraald staal, maar het moet niet goed zijn, het moet ultiem zijn! Het moet namelijk een auto leven lang meegaan. Daarom rollen we de laadvloer in met een speciale epoxy laag die speciaal gemaakt is voor Turbo Liner® op stalen oppervlakte. Na een nachtje drogen van deze grondlaag heb je een ondergrond waar niets aan kan tippen.Stap 4: Inpakken en afplakken
Het voertuig wordt zorgvuldig ingepakt om beschadiging aan de lak te voorkomen en om te zorgen dat er geen coating komt waar het niet hoort (overspray). Kleine onderdelen en openingen worden afgeplakt en dichtgestopt. Er wordt dan naast tape ook een speciale snijdraad aangebracht het einde van de rit door de 2 a 3 mm dikke laag coating te kunnen snijden.
Stap 5: Coaten
Na de voorbehandeling kan er overgegaan worden tot het spuiten van de laadbak. Dit gebeurt met een tweecomponenten hogedrukmachine en een airless pistool. De twee afzonderlijke componenten worden eerst voorverwarmd en daarna via een verwarmd slangenpakket naar een airless pistool gebracht waar ze vervolgens onder hele hoge druk (135 bar) in elkaar geperst worden wanneer de trekker wordt overgehaald. Hierdoor ontstaat direct een reactie waar de kunststof coating binnen enkele seconden uit ontstaat! Het materiaal is na 2 á 3 seconden al hard dus moet er secuur worden gespoten. Dit gebeurt baan na baan, laag na laag.
Lees verderStap 6: Afnevelen
Als de vloer uiteindelijk bedekt is met ongeveer 3 mm, is het tijd voor een kleine inspectie. Indien er oneffenheden voorkomen wordt er tussentijds even geschuurd. Maar daarna is het tijd om af te nevelen. Dit gebeurt door met een nevelspray zorgvuldig van een afstandje coatingspetters aan te brengen. Dit doen we met een speciale slag van het pistool waardoor de nevel overal komt en evenredig wordt verdeeld. Hierdoor ontstaat de kenmerkende robuuste Turbo Liner® look die de bak mooi laat ogen en het oppervlak antislip maakt.
Stap 7: Uitpakken
Nadat de coating is aangebracht wordt het snijdraad overal met beleid door de coating gehaald. Daarna wordt alles nagelopen en in het geval van kleine oneffenheden kan er wat worden bijgewerkt. Uiteindelijk wordt het geheel netjes schoongemaakt en kan de rest van het voertuig worden uitgepakt. Tijd om hem uit de spuitcabine te rijden.
Stap 8: Gebruik van maken!
De bak is nu voor jaren beschermd tegen roest en slijtage, is voorzien van antislip, kan goed en makkelijk worden schoongehouden en het ziet er perfect uit. Kortom; je hebt nu een officiële, custom made, one of a kind, laadbak van Turbo Liner®! Daar mag mee gereden en gewerkt worden; een auto leven lang!