menu
×

Pick-Ups


Stap 1: Inpakken en afplakken

Het voertuig wordt eerst zorgvuldig ingepakt om beschadiging aan de lak te voorkomen en om te zorgen dat er geen coating komt waar het niet hoort (overspray). Ook wordt er afgeplakt. Dit wordt gedaan om exact te bepalen tot waar we de Turbo Liner® gaan aanbrengen. Er wordt dan naast tape ook een speciaal snijdraad zorgvuldig aangebracht op de lijn tot waar de coating moet komen zodat we aan het einde van de behandeling door de 2 a 3 mm dikke laag coating kunnen snijden.


Stap 2: Voorbehandelen

Alle onderdelen die niet mogen worden mee gespoten zullen worden gedemonteerd. Denk hierbij aan rails, bevestigingsogen en sjorhaken. Om ervoor te zorgen dat bevestigingspunten niet worden dichtgespoten gebruiken we speciale pluggen. De af fabriek grondlak is een goede ondergrond voor de Turbo Liner® gespoten kunststof. Het te spuiten oppervlak moet nog wel worden voorbereid door schoon te maken, grondig mechanisch te schuren, stofvrij te maken en uiteindelijk te ontvetten.


Stap 3: Coaten

Na de voorbehandeling kan er overgegaan worden tot het spuiten van de laadbak. Dit gebeurt met een tweecomponenten hogedrukmachine en een airless pistool. De twee afzonderlijke componenten worden eerst voorverwarmd en daarna via een verwarmd slangenpakket naar een airless pistool gebracht waar ze vervolgens onder hele hoge druk (135 bar) in elkaar geperst worden wanneer de trekker wordt overgehaald. Hierdoor ontstaat direct een reactie waar de kunststof coating binnen enkele seconden uit ontstaat! Het materiaal is na 2 á 3 seconden al hard dus moet er secuur worden gespoten. Eerst de hoeken en de randen en daarna baan na baan, laag na laag.


Stap 4: Afnevelen

Als de vloer uiteindelijk bedekt is met ongeveer 3 mm coating en de wanden en randen met 2 mm coating is het tijd voor een kleine inspectie. Mochten er oneffenheden worden aangetroffen kan er altijd even worden bijgewerkt en indien nodig zelfs even tussentijds worden geschuurd.
Maar dan is het tijd om af te nevelen. Dit gebeurt door met een nevelspray zorgvuldig van een afstandje coatingspetters aan te brengen. Dit doen we met een speciale slag van het pistool waardoor de nevel overal komt en evenredig wordt verdeeld. Hierdoor ontstaat de kenmerkende robuuste Turbo Liner® look die de bak stoer laat ogen en het oppervlak antislip maakt.


Stap 5: Uitpakken en opbouwen

Nadat de coating is aangebracht wordt het snijdraad overal met beleid door de coating gehaald. Daarna wordt alles nagelopen en in het geval van kleine oneffenheden kan er wat worden bijgewerkt. Het gedemonteerde hang en sluitwerk wordt weer vastgeschroefd. En uiteindelijk wordt het geheel netjes schoongemaakt en kan de rest van de auto worden uitgepakt. Tijd om hem uit de spuitcabine te rijden.


Stap 6: Gebruik van maken!

De laadbak is nu voor jaren beschermd tegen roest en slijtage, is voorzien van antislip, kan goed en makkelijk worden schoongehouden en het ziet er perfect uit. Kortom; je hebt nu een officiële, custom made, one of a kind, bedliner van Turbo Liner®! Daar mag mee gereden en gewerkt worden; een auto leven lang!